Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції

Дослідження «Стратегія ЄС інтеграції залізничних систем України та Молдови»

18 Липня 2023 10:02

Дослідження «Стратегія ЄС інтеграції залізничних систем України та Молдови»

Європейська комісія та Європейський інвестиційний банк опублікували дослідження, в якому запропоноване розгортання європейської колії на залізничних шляхах до Львова та Кишинева. Це стане першим кроком до покращення сполучення між Польщею та Україною, а також між Румунією та Молдовою. Про це повідомляє Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України.

Дослідження «Стратегія ЄС інтеграції залізничних систем України та Молдови» було виконано технічною консультативною службою ЄІБ JASPERS у рамках плану дій «Шляхів солідарності Україна – ЄС».

Головна перешкода ефективному залізничному сполученню України з країнами ЄС - це різна ширина залізничних колій. Дослідження рекомендує будівництво на території України та Молдови магістральної мережі європейських стандартних колій (1435 мм) у поєднанні та взаємодії з тепершньою у країнах мережею ширококолійних залізниць (1520 мм).

Мережа європейських колій в Україні та Молдові дозволить, на думку авторів дослідження, зміцнити інтеграцію до ЄС, посилити транскордонні зв’язки, покращуючи соціальну згуртованість та стимулювати економічний розвиток.

«З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну, питання наземного транспортного сполучення з країнами Європейського Союзу стало критично важливим для українського імпорту та експорту. Для подолання економічних наслідків вторгнення було започатковано ініціативу «Шляхи солідарності». Ця програма передбачає реалізацію проєктів, які покращують транспортне сполучення між Україною та ЄС, зокрема і розширення транс’європейської транспортної мережі (TEN-T) та будівництво євроколії.

Розширення можливостей транспортних коридорів на західному кордоні України дозволить пришвидшити інтеграцію українського ринку до єдиного ринку Євросоюзу, що надзвичайно важливо в умовах майбутньої відбудови країни. Кінцева мета полягає в тому, щоб розвинути мережу європейської колії всередині України, з’єднавши найбільші населені пункти та нові промислові та економічні центри з країнами ЄС. Це в свою чергу сприятиме кращій логістиці товарів та матиме позитивний вплив на пасажирські перевезення між Україною та Європейським Союзом», - зазначив віцепрем’єр-міністр з відновлення України – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

Першочерговими кроками має стати запровадження залізничного сполучення євроколією – 1435 мм – між Краковом/Катовіце (Польща) та Львовом (Україна), а також Ясами (Румунія) та Кишиневом (Молдова).

Що стосується розбудови української магістральної мережі залізниць стандарту 1435 мм, їх пропонується розвивати за такими напрямками:

  • україно-польський кордон (Медика/Мостиська) - Львів
  • україно-польський кордон (Дорогуськ) – Ковель – Сарни – Коростень – Київ
  • Львів – Красне – Тернопіль – Шепетівка – Звягель – Коростень
  • україно-словацько-угорський кордон - Чоп – Ужгород – Самбір – Львів
  • Київ – Полтава – Красноград – Харків/Дніпро
  • україно-польський кордон (Гребенне – Рава Руська) – Львів
  • Львів – Івано-Франківськ – Чернівці –україно-румунський кордон (Багринівка)
  • Львів - Тернопіль - Хмельницький - Одеса - Дніпро - Запоріжжя - Маріуполь.

Водночас у дослідженні пропонують подальші напрямки розширення. Наприклад, для Молдови пропонують розвивати передусім сполучення євроколією між Кишиневом і Одесою. Наступна ділянка, яку буде оцінено для трансформації/розширення до 1435 мм у майбутньому, це Басарабяска – Джурджулешти, для доступу до портів Галац і Константа в Румунії.

Віцепрезидентка ЄІБ Тереза Червінська, яка відповідає за діяльність банку в Україні та Молдові, зауважила: «Поширення стандартної колії європейської залізничної мережі на Україну та Молдову сприятиме руху товарів та послуг, допомагаючи обом країнам швидше інтегруватися в ринок ЄС та прискорюючи післявоєнне відновлення України. Розвиток сучасного транспортного сполучення - це наш спосіб сприяти економічному зростанню регіону та надавати постійну підтримку Україні та Молдові на їхньому шляху до інтеграції в ЄС».

Подальше розширення мережі залізниць стандарту 1435 мм в Україні обумовлюватиметься низкою факторів. Зокрема, геополітичною ситуацією, тенденціями розвитку нових промислових потужностей в Україні та розвитком залізничної мережі в сусідніх країнах ЄС, а також подальшими змінами до індикативних мап TEN-T.

Також у звіті зазначається, що впровадження нових 1435-мм коридорів в Україні та Молдові не є достатнім для забезпечення інтеграції до залізничних систем ЄС. Для цього необхідно вжити додаткових заходів:

  • гармонізація законодавства у сфері залізничного транспорта з правовою базою ЄС;
  • впровадження технічних норм для експлуатації мережі 1435 мм, а також європейських норм технічної інтероперабельності,
  • спрощення прикордонних і митних процедур;
  • інфраструктурні заходи, які містять, крім розвитку мережі залізниць стандарту 1435 мм, також і модернізацію існуючих колій 1520 мм (зокрема з відновленням пошкоджених внаслідок війни в Україні), модернізацію існуючих колій 1520 мм у Польщі та Словаччині, модернізацію та розвиток нових депо, станцій і сортувальних станцій (зокрема необхідні перевантажувальні потужності), розвиток внутрішніх інтермодальних терміналів і логістичних центрів.

Новини за темою

Продовжуючи відвідування веб-сайту, Ви надаєте згоду на використання cookies та погоджуєтесь з Політикою конфіденційності