Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції

Вимоги до продукції на ринку Туреччини

3 лютого 2022 року Україна та Туреччина підписали Угоду про зону вільної торгівлі. Угода про зону вільної торгівлі між Україною й Туреччиною набуде чинності після ратифікації. На даний момент торгівля між країнами регулюється умовами Угоди про торговельно-економічне співробітництво та правилами СОТ.

1. Тарифи і квоти

Українську продукцію експортують до Туреччини за умовами двох торговельних режимів залежно від категорії:

  • Генералізованої системи преференцій (англ. Generalized System of Preference, GSP)
  • Режиму найбільшого сприяння (англ. Most favoured nation, MFN).

Генералізована система преференцій - це особливий торговельний режим, який передбачає встановлення преференційних (знижених) імпортних мит. Уряд Туреччини щорічно затверджує перелік країн, на які поширюється режим GSP.

Режим найбільшого сприяння є стандартним для країн-членів СОТ і означає, що Україна отримує такі ж торговельні можливості (тарифи, квоти, вимоги тощо) при експорті до Туреччини, що й інші країни з таким статусом.

Також на окремі категорії агропромислової продукції Туреччина запроваджує квоти у рамках режиму MFN, які розповсюджуються на імпортовану продукцію з усіх країн світу.

Слід відзначити, що Туреччина вступила до СОТ на дуже сприятливих умовах, що дозволяють їй встановлювати високі ставки імпортного мита, зокрема на харчову продукцію. Разом з тим імпортні мита на більшість промислових товарів є досить низькими.

Детальна інформація про режим GSP – за посиланням.

Пошук актуальної інформації про рівень імпортного тарифу і наявності квот на продукт – на сайті Market Access Map.

Детальний ґайд щодо користування ресурсом і пошуку інформації про митні тарифи – за посиланням.

Пошуковий інструмент митних кодів УКТЗЕД за обраними товарами – за посиланням.

2. Правила походження

Для того, щоб підпадати під дію преференційного режиму GSP зі зниженими імпортними митами, товар повинен мати статус походження з України, тобто відповідати правилам походження, викладеним у Рішенні №2014/7064 Міністерства економіки Туреччини.

Згідно з правилами, продукт може отримати статус походження в Україні, якщо:

  • був повністю вирощений або вироблений в Україні з матеріалів українського походження;
  • при використанні матеріалів іноземного походження – такі матеріали пройшли достатню обробку в процесі виробництва.

3. Вимоги до нехарчової продукції

Між Туреччиною і ЄС діють угоди про асоціацію і митний союз, що передбачають зобов’язання Туреччини адаптувати національну систему технічного регулювання до правил ЄС. На практиці це означає, що вимоги до більшості категорій промислової продукції в Туреччині ідентичні вимогам ЄС.

Детально про вимоги ЄС до продукції – за посиланням.

Технічні стандарти

У Туреччині діють національні технічні стандарти TS, за розробку і впровадження яких відповідає державна організація Turkish Standards Institution. Багато турецьких стандартів вже є адаптованими до гармонізованих стандартів ЄС (такі стандарти мають позначку TS EN). У країні також визнаються міжнародні стандарти ISO, IEC, CEN, CENELEC.

Пошук та купівля технічних стандартів Туреччини – за посиланням.

Сертифікація

У Туреччині діє сертифікація товарів, аналогічна ЄС: залежно від категорії продукції вимагають - або залучення сторонньої організації для проведення процедури доведення відповідності товарів вимогам законодавства, або дозволена самосертифікація, коли виробник самостійно доводить безпечність своєї продукції. Конкретна вимога щодо застосування процедури сертифікації та її опис зазначені у відповідному регламенті, що встановлює вимоги до певної категорії товарів.

Крім того, виробник повинен підготувати технічну документацію – Технічний файл, і скласти Декларацію про відповідність. Технічна документація повинна зберігатись виробником протягом 10 років з моменту виходу товару на ринок країни.

В Туреччині діє обов’язкове СЕ-маркування окремих категорій промислових товарів аналогічно до вимог ЄС.

Перелік акредитованих лабораторій Туреччини, що мають право проводити оцінку відповідності товарів вимогам, – за посиланням.

У 2010 році у Туреччині була запущена онлайн-система попередньої перевірки імпортованих товарів - TAREKS. Під дію цієї системи підпадають окремі більш ризикові категорії продукції, зокрема засоби індивідуального захисту, іграшки, батарейки та акумулятори, будівельні матеріали, телекомунікаційне і радіообладнання, медичне обладнання, продукція машинобудування, ліфти, обладнання під тиском, електричне та електронне обладнання, сировина тощо.

Для імпорту окремих категорій промислової продукції виробник або імпортер повинен отримати додаткові дозволи від відповідних державних органів Туреччини:

  • для імпорту машин і обладнання, що потребує післяпродажного обслуговування (запчастини, ремонт тощо) – потрібен дозвіл від Міністерства торгівлі Туреччини;
  • для імпорту матеріалів, які є екологічно небезпечними (вугілля, нафта, кокс, нафта, миш’як, ртуть, свинець, фторуглероди, інші хімічні речовини та металобрухт), потрібен дозвіл Міністерства навколишнього середовища Туреччини;
  • для імпорту фармацевтичної продукції, органічних хімікатів, особливо тих, що використовуються для виробництва ліків та виробів медичного призначення, вакцин, хімічних речовин, що використовуються у прибиранні та харчовій промисловості, - потрібні дозволи від Міністерства охорони здоров’я Туреччини та Міністерства сільського господарства Туреччини.

Пошук інформації про регуляторні вимоги і обмеження до продукту – на сайті Market Access Map.

4. Вимоги до харчової продукції

Туреччина перебуває у процесі гармонізації своїх вимог до продуктів харчування з відповідними положеннями законодавства ЄС. Зокрема, вимоги до гігієни харчової продукції, кормів, використання харчових добавок, вмісту забруднювачів та мікробіологічних критеріїв, маркування, перевірок на митниці є аналогічними до вимог ЄС.

Перелік регламентів Туреччини, що встановлюють вимоги до харчової продукції, – за посиланням.

У Туреччині діють два типи регулювань харчової продукції:

  • загальне - для всіх категорій продуктів харчування
  • спеціальне - для певних продуктів, встановлюється окремими законодавчими актами (комюніке)

Встановлено спеціальне регулювання для наступних категорій продукції:

  • вино, пиво, міцні алкогольні напої
  • безалкогольні напої
  • соки
  • кава, чай
  • шоколадна продукція
  • харчові (дієтичні) добавки
  • ферментовані молочні напої
  • дитяче харчування
  • заморожені продукти
  • морозиво
  • джеми, мармелад
  • паста
  • рис
  • цукор, сіль
  • рослинні олії
  • яйця
  • м'ясо і м’ясні продукти
  • пшеничне борошно
  • мед
  • спеції

Туреччина впроваджує систему схвалення іноземних підприємств/виробництв для імпорту до країни, проте наразі немає єдиної процедури. Більшість продукції тваринного і рослинного походження наразі може імпортуватись до Туреччини без спеціального схвалення країни та виробництва, за винятком декількох категорій: бійні, що виробляють яловичину, шкіри. Крім того, для імпорту харчових (дієтичних) добавок необхідно отримати схвалення продукту.

Додаткова інформація – за посиланням.

Кожне постачання продуктів харчування до Туреччини повинне супроводжуватись фітосанітарним або ветеринарним сертифікатом, який видає уповноважений орган України – Держпродспоживслужба.

Крім того, для імпорту харчової продукції до Туреччини необхідними є попередження компетентних органів та отримання дозволу на постачання:

  • для продукції тваринного походження і деяких видів рослинної продукції (насіння, саджанці, квіткові цибулини) вимагають отримання сертифікату контролю (Control Certificate);
  • для продукції рослинного походження – попереднє внесення імпортером інформації про продукт до електронної системи Food Safety Information System (FSIS) та отримання схвалення.

Основним компетентним органом щодо регулювання імпорту та дозвільних процедур є Міністерство сільського і лісового господарства Туреччини.

Вимоги до маркування

Вимоги до маркування продуктів харчування Туреччини аналогічні вимогам ЄС і встановлені двома національними регламентами: «Turkish Food Codex Regulation on Food Labeling and Provision of Information to Consumers» і «The Turkish Food Codex Regulation on Nutrition and Health Claims».

Згідно з їхніми вимогами, на всі продукти харчування повинна бути нанесена наступна обов’язкова інформація:

  • Назва продукту
  • Перелік інгредієнтів з обов’язковим виділенням алергенів
  • Кількість інгредієнтів або груп інгредієнтів
  • Маса нетто
  • Термін придатності
  • Умови зберігання
  • Назва і адреса виробника
  • Країна походження
  • Інструкція з використання (якщо потрібно)
  • Харчова декларація

Додатково на упаковці повинна бути зазначена наявність у харчовому продукту наступних речовин, у разі їх присутності:

  • підсолоджувачі або цукри
  • гліциризинова кислота, її амонійна сіль або лакриця
  • кофеїн
  • додані поліоли
  • додані рослинні стерини, стероли та станоли
  • алкоголь
  • свинина

Крім того, для окремих категорій продукції, щодо яких діє спеціальне регулювання, встановлені додаткові вимоги у законодавчих актах, що їх регулюють (комюніке).

Додаткова інформація про вимоги до харчової продукції – за посиланням.

Матеріал підготовлений за фінансової підтримки Уряду Німеччини через німецьку федеральну компанію Deutsche Gesellschaft für internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH

Продовжуючи відвідування веб-сайту, Ви надаєте згоду на використання cookies та погоджуєтесь з Політикою конфіденційності