Під час запровадження карантинних заходів у відповідь на пандемію Covid-19 продаж фруктових соків зріс. При цьому більшість компаній в цей період концентрують увагу на виробництві апельсинового та яблучного соків.
На ринку соків загалом спостерігаються наступні тенденції:
- Зниження рівня цукру: серед споживачів, які слідкують за своїм здоров’ям, існує стурбованість високим вмістом цукру в соках. Через це споживачі переходять на альтернативні напої, які пропонують більшу харчову цінність без природно високого вмісту цукру. Однак разом з тим споживачі також стають більш обізнаними щодо харчових продуктів, розуміючи різницю між доданим цукром і природним цукром. Виробники мають зробити фокус на посилення сприйняття соку як здорової альтернативи іншим напоям через вищу поживність та функціональність.
Всесвітня організація охорони здоров’я в своїх порадах щодо харчування дорослих під час спалаху COVID-19 рекомендує уникати підсолоджених фруктових соків, сиропів та фруктових соків, вироблених з концентратів.
Розподіл смаків серед новинок органічних соків в країнах Європи
Матеріали упаковки серед новинок органічних соків в країнах Європи
Package material | Total sample (2015 - 2020) |
---|---|
Glass plain | 40,6% |
Multi layer board | 25,9% |
Plastic PET | 15,3% |
Glass coloured | 9,7% |
Board plastic lined | 2,9% |
Plastic unspecified | 1,2% |
Multi laminate | 1,2% |
Metal aluminium | 0,4% |
Plastic HDPE | 0,2% |
Plastic PP | 0,1% |
Total sample | 100% |
Джерело: Mintel GNPD
Крім екологічної упаковки, виробники органічних соків звертають увагу також на інші корисні аспекти. В країнах ЄС, Швейцарії, Норвегії виробники новинок привертають увагу споживачів до відсутність інгредієнтів тваринного походження (30,7%), без додавання цукрів (19,8%), зазначаючи про це на упаковці соків.
Заявлені характеристики на упаковці новинок органічних соків в країнах Європи
Заявлена характеристика | Частка |
---|---|
Етичний продукт - екологічно чиста упаковка | 37,1% |
Веганський/Не містить інгредієнтів тваринного походження | 30,7% |
Етичний продукт - Сталий розвиток (середовище/ресурси) | 28,5% |
Етичний продукт - Переробка | 21,1% |
Без доданого цукру | 19,8% |
Без добавок/консервантів | 18,2% |
Етичний продукт - екологічно чистий продукт | 16,8% |
Вегетаріанський | 10,8% |
Джерело: Mintel GNPD
Перспективні зовнішні ринки
Якщо говорити про ринки соків загалом (не виключно органіки), то найбільшими за обсягами є Китай, США, Індія та країни Європи. При цьому за рівнем споживання на душу населення Польща є одним із лідерів. Очікується, що в подальшому зрілі ринки будуть боротися за зростання за рахунок конкуренції з іншими категоріями напоїв (Північна Америка, деякі країни Західної Європи, Японія). А країни, що розвиваються, матимуть вищий рівень зростання продажів соків.
Розмір кола на графіку нижче означає обсяг ринку кожної країни (в грошовому вимірі), вертикальна вісь – обсяг споживання на душу населення (кг на рік), а горизонтальна вісь – прогноз щорічного зростання ринку в наступні 5 років (вплив COVID-19 в даному випадку не врахований).
Світовий роздрібний ринок соків, 2019
На ринках Європейського Союзу, Швейцарії, Норвегії частка органічних продуктів серед всіх новинок категорії соків в середньому складає 23% (за останні два роки). На ринку Північної Америки таких 28%.
Найбільший обсяг ринку в США, де в 2019 році обсяг роздрібного продажу органічних соків складав 1054,3 млн дол. США (з них 815 – 100% сік, 176 – нектар, 64 – соковий напій). В цілому, продажі органічних соків по всьому світу зростають, при цьому в Північній Америці це зростання є помірним (і в США, і в Канаді на 4% щорічно протягом останніх 4 років). Найбільш перспективними з точки зору зростання ринку є Швеція (20%), Франція та Італія (по 10%). Серед країн з меншим розміром ринку перспективними є Фінляндія (22% зростання). Польща та Ізраїль зростають щорічно на рівні 10% та 15% відповідно, однак обсяги ринку цих країн ще не великі – 14 та 6 млн дол США відповідно.
Джерело: Euromonitor International
Загалом, країни мають більшу частку 100-відсоткового соку. Італія є єдиною країною, де обсяг продажів нектарів (25-99% вмісту соку) переважає за обсяг продажів 100% соку. Найменша частка ринку належить соковим напоям (до 24% відсотку соку в напої).
У розрізі наявних на ринку брендів ринки органічних соків країн ЄС та Північної Америки дуже різняться – якщо в ЄС спостерігається більша прив’язка до брендів та значна частка ринку розподілена між компаніями, які займають 3% та більше ринку, то в Північній Америці ситуація протилежна. Так, в США найбільша ринкова частка належить бренду Welch’s (компанія National Grape Co-operative Association Inc) та дорівнює лише 0,4%. Private label займає 22,1% ринку органічних соків США. В Канаді ринкову частку більше 1% займають всього два бренди –Knudsen (5,7% ринку, компанія JM Smucker Co) та Biotta (1,7% ринку, компанія Thurella AG). Private label займає 11,4% ринку Канади.
Топ брендів органічних соків на ринку Франції, 2019
Топ брендів на ринку органічних соків на ринку Польщі, 2019