Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції

Що особливого в скандинавському ритейлі та як вийти на цей ринок

Що особливого в скандинавському ритейлі та як вийти на цей ринок

Скандинавські країни — найбільші світові споживачі та поціновувачі органічних продуктів харчування. Для мешканців регіону також надважливими є питання мінімізації людського впливу на екологію, добробут тварин, здорове та збалансоване харчування.

Не дивним є те, що понад 10% населення Швеції — вегетаріанці або вегани, у Норвегії цей показник становить понад 2%, а в Данії — близько 1,5%. Відповідно, мережі супермаркетів адаптують свій ассортимент під вподобання споживачів. Тож, якщо ви виробник органічних та вегетаріанських продуктів — цей регіон для вас.

Протягом останніх років переважна більшість роздрібних мереж скандинавських країн запровадила формат доставки продуктів харчування додому, чому значно посприяв дедалі напруженіший графік роботи скандинавів та бажання не витрачати час на покупки офлайн. Особливо актуальною вона стала, звісно, в період пандемії. Багато споживачів вважають за краще готувати вдома, тому місцеві інтернет-магазини навіть пропонують готові корзини з рецептами та інгредієнтами для трьох-п'яти страв.

Розглянемо детальніше ринки окремих скандинавських країн.

Данія

Продажі органічної продукції зростають рекордними темпами. У 2020 році їхній загальний обсяг у Данії склав 18,3 млрд крон (приблизно $3 млрд).

У період пандемії COVID-19 основним каналом продажів органічних продуктів стали великі ритейл-мережі, інтернет-магазини та служби доставки продуктів.

В Данії більшу частину ринку контролюють три основні мережі:

Coop Trading — понад 1000 магазинів у Данії, частка ринку — 38%. Має п’ять брендів магазинів: мережа супермаркетів зі зниженими цінами Fakta, магазини біля дому Dagli’Brugsen, універмаги Kvickly, супермаркети SuperBrugsen та преміум-магазини Irma.

Dansk Supermarked (Saling group) — понад 550 магазинів на території Данії, частка ринку — 32%.Має три бренди магазинів: мережа супермаркетів зі зниженими цінами Netto, супермаркети Fotex та гіпермаркети Bilka.

Dagrofa — понад 600 магазинів у Данії, частка ринку — 18%. Має магазини брендів Spar, Min Købmand та Meni.

Швеція

У Швеції дуже популярний здоровий спосіб життя, а споживання органічних продуктів харчування — одне з найвищих у Європі. Продажі органічних продуктів та напоїв у роздрібній торгівлі Швеції невпинно зростають. Лише за 2020 рік вони зросли на 340 млн шведських крон (приблизно $40 млн).

Ринок органічного ритейлу розділили між собою наступні мережі:

ICA — понад 1000 магазинів на території Швеції, частка ринку — близько 50%.Має магазини у п’ятьох форматах: невеликі продуктові магазини ICA Nära, супермаркети ICA та ICA Kvantum (з більшим асортиментом) та гіпермаркет Maxi ICA Stormarknad.

Coop Sverige AB — друга за розмірами мережа, яка об'єднує близько 600 магазинів, частка ринку — 18%.Lilla Coop — невеликі продуктові магазини з подовженими робочими годинами, зазвичай розташовані у спальних районах. Stora Coop — гіпермаркети за містом.

Axfood Group має понад 800 магазинів і займає близько 18% ринку. Мережа Axfood працює у двох форматах. Hemköp — середні за розміром супермаркети-дискаунтери. Willys — супермаркети-дискаунтери, переважно розташовані у Південній та Центральній Швеції. Мережа Willys також включає невеликі магазини Willys Hemma.

Bergendahls Food має понад 170 магазинів, частка ринку — близько 7,5%. Представлено два формати: середні супермаркети City Gross та магазини «біля дому» Den Svenska Matrebellen.

П’ятою та шостою за величиною мережами роздрібної торгівлі продуктами харчування у Швеції з часткою ринку відповідно 4,4% та 2,2% є мережі дискаунтерів Lidl та** Netto**. Німецька мережа Lidl має приблизно 170 магазинів, датська мережа Netto — близько 164.

Щоб співпрацювати з ритейл-мережами Скандинавії, виробник органічних продуктів харчування має дотримуватись певних вимог:

  • Постачальник має гарантувати, що продукція виготовлена відповідно до соціальних та екологічних стандартів.
  • У процесі виробництва та на елементах паковання не повинно бути речовин, які можуть негативно вплинути на здоров’я або безпеку людини.
  • Тварини, які використовуються у виробництві продуктів, мають вирощуватися за умов, що поважають їхні природні потреби, дозволяють природну поведінку та мінімізують їхні страждання.
  • Постачальник повинен підтвердити, що виробництво та обробка органічних харчових продуктів та кормових продуктів здійснюється відповідно до Регламенту ЄС (ЄС) № 834/2007, надавши відповідні органічні сертифікати.
  • Бажана наявність сертифікату KRAV для компаній, які розглядають партнерство з мережами у форматі private lable.
  • Постачальник повинен провести оцінку ризику для всього ланцюжка поставок щодо можливого перехресного зараження пестицидами, впровадити відповідні запобіжні процедури та вжити необхідних запобіжних заходів, щоб унеможливити наявність пестицидів в органічних продуктах.

Як налагодити комунікацію з баєрами зі Скандинавії

Багато замовників зі Скандинавських країн, які зацікавлені у закупівлі іноземних продуктів, відвідують великі європейські продовольчі виставки, найчастіше — ANUGA (Німеччина), SIAL (Париж) та BIOFACH (Німеччина). Якщо Скандинавія є вашим цільовим регіоном, рекомендую також відвідати в якості візитера або учасника локальні виставки, наприклад Nordic Organic Food Fair. Також слідкуйте за новинами Офісу з розвитку підприємництва та експорту України і не втрачайте можливості долучитися до органічних ініціатив офісу. Органіка є однією з пріоритетних експортних категорій, тому за підтримки Офісу реалізується чимало програм, націлених на сприяння органічним виробникам на шляху до інтернаціоналізації та збільшення обсягів експортних продажів.

Авторка: Юлія Котова, радниця директора ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», експертка з органічного сектору

Джерело: НВ Бізнес


Ініціатива реалізується Офісом з розвитку підприємництва та експорту України спільно з Асоціацією «Ягідництво України». Публікація стала можливою за підтримки Швейцарії в рамках швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія) та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (КЕУ) та Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО), яка реалізується компанією Chemonics International.

Відповідальність за зміст цієї публікації несе виключно автор (и). Точка зору автора (ів) не обов’язково відображає точку зору SECO, FiBL, SAFOSO AG, www.qftp.org, Програми USAID КЕУ та Програми USAID АГРО.

Продовжуючи відвідування веб-сайту, Ви надаєте згоду на використання cookies та погоджуєтесь з Політикою конфіденційності