Customize Appearance

Text Size

Letter Spacing

Color

News

Оновлено результати дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць»

img

23 вересня 2024 року в Києві відбулася презентація оновленого дослідження «Портрет українських жінок-підприємиць», проведеного ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Проаналізувавши, як змінилося жіноче підприємництво у 2023 році, ініціатива мала на меті виявити потреби та головні проблеми цієї сфери, і направити ресурси на його розвиток.

 

Які форми юридичної особи обирають жінки?

В період з 2021 по 2023 рік кількість жінок в бізнесі збільшилась на 43%. Протягом цього часу найбільше підприємиць обирає форму ФОП, і їх частка зростає. Як правило, це бізнес у форматі самозайнятості, без співзасновників чи співробітників. Водночас частка ТОВ зменшилася з 22% у 2021 до 15% у 2023 році. Такі показники, з одного боку, говорять про прагнення легалізації своєї діяльності та свідомий вибір брати відповідальність за свій бізнес. З іншого ж, розвиток ФОПів залежить від особистих фінансових ресурсів, а не від створення робочих місць чи інноваційних продуктів. 

 

Зростання можливостей

Попри сталі проблеми непрогнозованості та підвищених ризиків, підприємиці відзначають, що відчувають зростання підтримки та можливостей для себе. Частка тих, хто говорить про значне погіршення ситуації в бізнесі, з 2021 року зменшилась  вдвічі — до 14% станом на 2023 рік. Водночас перспективність відзначають 24% підприємиць, порівняно з показниками 8% у 2021-му. Це досить позитивні зміни на тлі загальної картини жіночого підприємництва, де більшість продовжує вести бізнес, попри ускладнення. 

 

Сфери діяльності жінок-підприємиць

Як і у 2021 році, жінки знаходять себе у сфері торгівлі, послуг, освіти, креативної індустрії, HoReCa та інших. Тенденцією останнього року стало збільшенні послуг у сфері освіти, що стало відповіддю на актуальність онлайн-навчання. Збільшилась також частка жінок в агропромисловому комплексі та IT-індустрії. 

З початком війни багато українських підприємиць були змушені виїхати з України та адаптуватись до нових реалій ведення бізнесу за кордоном. Згідно з аналітикою, найбільша частка (31%) жінок продовжують управляти бізнесом в Україні дистанційно, що говорить про готовність працювати у складних умовах і підтримувати економіку власної країни. Водночас 22% змінили бізнес-напрямок в новій країні та розвивають нову справу, що свідчить про здатність адаптуватись та знаходити нові шляхи зростання. Однак, не всі змогли подолати виклики, які постали перед бізнесом. Про тимчасове припинення діяльності в Україні говорить 22% респонденток, що є показником впливу нестабільної ситуації на можливість ведення підприємницької діяльності.

 

Фінансування на запуск бізнесу

Стараючись уникати зайвих фінансових зобов’язань, 85% жінок віддають перевагу власним коштам напротивагу кредитним під час відкриття бізнесу. Така тенденція свідчить про зростання фінансової самостійності підприємиць, особливо, коли йдеться про сімейний бізнес. 

Також у 2023 році зросла частка жінок-підприємиць, що для започаткування бізнес-діяльності використовували грантове фінансування. Це пов’язано із впровадженням в Україні державних грантових програм, зокрема програми «єРобота», грантів від Українського ветеранського фонду, національного акселератора «Власне», а також грантів для розвитку малого та середнього бізнесу від Українського фонду стартапів (USF), жіночого акселератора «Відважна» тощо.

Попри те, що майже весь бізнес опитаних жінок зосереджений в Україні, для кожної з них роль експорту стає дедалі важливішою. Підприємці розглядають не лише країни ЄС, але й ринки США, Великої Британії та Канади.

Ознайомитися з повною версією дослідження можна нижче.

Якщо документ відображається некоректно або не відображається взагалі, будь ласка, перейдіть за посиланням.