На певній стадії розвитку бізнесу в соцмережах виникає момент, коли ці платформи перестають задовольняти базові підприємницькі потреби. Кількість замовлень у директі зростає, повідомлення губляться, а даних аналітики не вистачає для побудови цілісної стратегії розвитку. А тому виникає необхідність перейти до більш комплексного рішення — створення повноцінного інтернет-магазину, до якого будуть підключені інструменти масштабування і збільшення продажів: від каталогу товарів до платіжних систем і Google Analytics.
Час масштабуватися
Існує декілька ознак того, що магазин в соціальних мережах готовий до зростання:
надходження великої кількості замовлень і, як наслідок, брак часу на їх ручну обробку;
планування виходу на іноземні ринки;
попри розширення асортименту та постійне оновлення постів, половина товарів залишається непоміченою користувачами;
надходять регулярні запити на додаткову інформацію про товари, доставку та оплату;
з’являються постійні клієнти, яких хочеться фіксувати в базі, підтримувати бонусами та знижками, пропонувати спеціальні умови;
падіння продажів через зниження органічного охоплення сторінки, спричинене алгоритмами соціальної платформи.
Наявність цих ознак вказує, що вашому бізнесу варто масштабуватися та залучати додаткові інструменти, які допоможуть збільшити продажі. Проте як не втратити аудиторію при такому масштабуванні? Продумайте стратегії для збільшення продажів, які будуть охоплювати методи перенаправлення ваших клієнтів. Так, наприклад, наша клієнтка Надія, засновниця магазину прикрас ручної роботи, поділилася власним досвідом:
«Якось ми створили унікальну каблучку. Щоб привернути увагу до цього товару, ми запропонували користувачам у соціальних мережах вигадати назву до цієї прикраси. Людям стало цікаво бути залученими у такі інтерактиви, а тому вони пропонували власні цікаві варіанти. Тому, чия назва нам сподобалася найбільше, надали знижку. Після цього користувачі запитували, де ж можна цю каблучку придбати. Їх скеровували до інтернет-магазину, на якому вже було створено всі умови для швидкого та зручного оформлення покупки того чи іншого товару».
Чи впливає створення інтернет-магазину на продажі?
Чи продавцю з соціальних мереж потрібен інтернет-магазин? Наведемо основні фактори, які можуть безпосередньо впливати на продажі:
Розширення рекламних каналів (не тільки через таргетовану рекламу в соціальних мережах, а й за допомогою інших платформ).
Зручний облік клієнтів. Повідомлення, які надсилають клієнти в соцмережах, можуть потрапити в спам або банально загубитися в масиві усіх звернень, що призводить до втрати потенційного клієнта.
Спрощення оформлення замовлень. Такий функціонал дозволяє клієнтам самостійно замовити та оплатити покупку в будь-який час без участі менеджера.
Автоматизація повторних продажів. Найпростіше організувати повторні продажі через інтернет-магазин, використовуючи ретеншн-маркетинг (утримання наявних клієнтів і збільшення повторних покупок), інструменти cross-sale (пропозиція купівлі супутніх товарів до вже обраних) та upsell (заохочення до придбання дорожчих або вдосконалених версій продуктів), а також програми лояльності.
Продавати через соціальні мережі — стандартна практика для сучасного бізнесу, проте тут також є свої ризики. Сторінку бізнесу можуть заблокувати, відправити у бан або створити її клон, що призведе до втрати клієнтів.
Проте варто зауважити, що відкриття інтернет-магазину також пов’язане з низкою труднощів, до яких підприємець має бути готовий:
Необхідність інвестицій. Запуск інтернет-магазину передбачає витрати на розробку, дизайн, просування тощо. Розмір інвестицій залежить від багатьох факторів. Наприклад, на створення магазину з індивідуальним функціоналом та дизайном потрібно закладати від 2 000 доларів США стартового капіталу. Тим часом налаштування онлайн-крамниці на базі відкритих CMS чи SaaS-платформ також потребуватимуть витрат на запуск, підключення інтеграцій, технічну підтримку чи масштабування.
Постійне залучення клієнтів. Інтернет-магазин не зможе отримувати замовлення, якщо його ніхто не бачить. Потрібно розробити ефективну маркетингову стратегію та вести на сайт трафік, використовуючи SEO-просування, таргетовану та контекстну рекламу на інші канали.
Технічне обслуговування та оновлення. Інтернет-магазин вимагає регулярного встановлення оновлень, забезпечення безпеки даних і захисту від кібератак, розв'язання технічних проблем та доопрацювання функціоналу відповідно до змін ринку. Для цього потрібно або наймати спеціалістів, або використовувати платформу, команда якої бере технічне обслуговування на себе.
Як перейти з соціальних мереж до інтернет-магазину
Для тих підприємців, які вирішили вийти за межі соціальних мереж і додатково створити власний інтернет-магазин, потрібно враховувати низку кроків, яких потребуватиме запуск повноцінного сайту Цей шлях включає:
1. Вибір системи управління контентом (CMS)
CMS — це програмне забезпечення для створення та управління вебсайтами, код якого є доступним для використання, модифікації та розповсюдження:
Індивідуальна розробка, тобто створення рішення, яке охоплюватиме усі ваші потреби та запити. Цей підхід дає вам можливість створити унікальний дизайн, впровадити будь-які специфічні функції або інтеграції.
Завдяки CMS з відкритим кодом ви зможете керувати всіма аспектами свого магазину (додавання текстів та зображень, налаштування меню тощо).
SaaS-платформи — це готові хмарні сервіси, на базі яких створюють інтернет-магазини. Замовники не платять за індивідуальну розробку, а «орендують» діюче рішення, конструюють власний інтернет-магазин і користуються вбудованими інструментами.
Кожна система має свої переваги та недоліки, тому варто вибрати ту, яка відповідатиме запитам та ресурсам бізнесу. Наприклад, індивідуальна розробка є дорожчою та потребує більше часу для створення, але дозволяє втілити в життя будь-які задуми. SaaS-платформи прості в користуванні та мають необхідний функціонал для електронної комерції, проте можуть мати обмежений розмір каталогу товарів тощо. Відкриті CMS мають велику спільноту розробників, яка створює модулі та плагіни для постійного розширення функціоналу, але такі CMS є складними та потребують технічної підтримки програмістів.
2. Наповнення контентом
Для запуску інтернет-магазину потрібно наповнити картки товарів та інші сторінки текстами та зображеннями. Щоб прискорити цей процес, можна використовувати інструменти зі штучним інтелектом. Такі креативні сервіси допоможуть згенерувати описи товарів, заголовки, рекламні оголошення, слогани тощо, а також створити або відредагувати зображення продуктів на основі фотографій та текстового опису.
3. Налаштування та оптимізацію магазину, зокрема:
Локалізацію. Якщо бізнес працює на міжнародному ринку, варто створити ще одну мовну версію інтернет-магазину (наприклад, англійську).
Підключення систем оплати. Для збільшення конверсії потрібно передбачити кілька варіантів оплати для покупців, а також запропонувати можливості післяплати та самовивозу.
Підключення систем доставки. Інтегруйте популярні сервіси доставки по Україні. Якщо плануєте розвивати експортний напрямок — співпрацюйте з відповідними міжнародними делівері-компаніями.
Базову SEO-оптимізацію. Для покращення індексації сайту та підвищення видимості інтернет-магазину в пошукових системах варто налаштувати метатеги (title, description) для кожної сторінки вебсайту, створити людино-зрозумілі URL, перевірити чи сформовані файли robots.txt і карта сайту (sitemap.xml) для пошукових систем.
Аналітику. Підключення Google Analytics або інших аналогічних сервісів допоможуть відстежувати трафік, конверсії та активність користувачів.
Маркетингові інструменти. Сервіси email-розсилки, чат-боти або інші подібні інструменти допоможуть збільшити взаємодію з клієнтами та збільшити обсяги продажів
4. Перенесення бази клієнтів та замовлень
Якщо ви вели облік замовлень та клієнтів у Excel-таблиці, то її потрібно інтегрувати до вашого нового сервісу. Це можна зробити, підключивши до інтернет-магазину CRM-систему. Така система управління автоматично фіксуватиме звернення із соцмереж та інших каналів, відстежуватиме спілкування з клієнтами й додаватиме контакти до бази.
5. Сповіщення клієнтів про запуск інтернет-магазину
Розкажіть вашим клієнтам про ваш онлайн-ресурс через органічні публікації або рекламу. За можливості — запустіть по наявній клієнтській базі email-розсилку з привабливими оферами: запропонуйте безоплатну доставку, подарунок при першому замовленні в інтернет-магазині чи знижки за промокодом.
Отож, щоб ефективно перейти до торгівлі в інтернет-магазині, потрібно вибрати оптимальний спосіб створення сайту, наповнити його важливою інформацією, налаштувати необхідний функціонал та автоматизувати збір клієнтської бази й обробку замовлень. Перехід до інтернет-магазину не означає повну відмову від соцмереж, адже ці платформи є ефективною вхідною воронкою для лідів, яких потрібно вести до інтернет-магазину для вибору товарів та оформлення покупки. Тому бізнес не тільки не втратить своєї аудиторії, а й отримає додаткові можливості для конвертування підписників у покупців і зможе залучати в магазин нових клієнтів з тих каналів, які раніше були технічно недоступні.