Виробники органічної продукції повинні виконати дві групи вимог:
1.1. Нове законодавство ЄС щодо органічного виробництва
1 січня 2022 року в ЄС почало діяти нове законодавство щодо органічного виробництва і маркування органічних продуктів - Регламент №2018/848.
Нове законодавство передбачає наступні зміни:
Групова сертифікація – можливість для декількох невеликих фермерів та виробників організуватися в групу та отримати один сертифікат на всіх. Такий сертифікат дозволяє учасникам групи продавати свою сертифіковану продукцію лише через групу. Детальніше – розд. 5 Регламенту №2018/848.
1.2. Загальні вимоги до органічного виробництва
Правила органічного виробництва ЄС охоплюють всю агропромислову продукцію, зокрема аквакультуру та бджільництво. Вони стосуються як непереробленої агропродукції (сировини), так і переробленої, що використовується як продукти харчування для людей та корм для тварин.
Також правила органічного виробництва поширюються на такі категорії продукції:
Положення ЄС щодо органічного виробництва не поширюються на продукцію, отриману від риболовлі та полювання на диких тварин, але можуть поширюватися на збір диких рослин, якщо дотримані умови природного середовища.
Ключовою вимогою до органічної продукції є використання визначених Регламентом №2018/848 правил і методів при виробництві, переробці, пакуванні, транспортуванні та зберіганні, зокрема:
Виробники органічної агропродукції повинні застосовувати певні підходи до підтримки родючості ґрунту та здоров’я тварин і рослин, зокрема такі як:
Для того, щоб почати вирощувати органічну сировинну продукцію, господарство повинно пройти процес «конверсії» – переходу на органічні правила. У цей період необхідно застосовувати методи органічного виробництва, але отриманий продукт не можна продавати як органічний. Тривалість цього перехідного періоду залежить від виду органічного продукту, що виробляють, зокрема:
Детальні вимоги визначені Регламентом №2018/848 у Додатку 2.
1.3. Спеціальні вимоги до виробництва перероблених органічних продуктів харчування
Під час виробництва перероблених органічних продуктів харчування відповідні правила регулюють кожну стадію виробничого процесу: вирощування сировини, зберігання, переробку, транспортування, дистрибуцію та постачання кінцевому споживачу, і стосуються всіх бізнес-операторів на кожному етапі ланцюга. Вони містять наступні вимоги:
У виробництві органічних продуктів харчування:
Детальні вимоги визначені Регламентом №2018/848 у Додатку 2.
1.4. Спеціальні вимоги до органічного вирощування худоби
До органічного вирощування худоби встановлено спеціальні вимоги щодо умов утримання, харчування і добробуту тварин, зокрема:
Детальні вимоги до вирощування худоби визначені у Додатку 2 Регламенту №2018/848.
1.5. Спеціальні вимоги до органічної аквакультури
Спеціальні правила органічного виробництва аквакультури містять:
Спеціальні положення також передбачені для виробництва молюсків та морських водоростей.
Риба, вирощена у системі аквапоніки, може бути маркована як органічна, якщо все відповідає вимогам законодавства щодо органічної аквакультури.
Детальні вимоги визначені у Додатку 2 Регламенту №2018/848.
1.6. Спеціальні вимоги до виробництва органічного вина
Органічне вино повинно бути виготовлено з органічного винограду та органічних дріжджів. Також встановлено деякі обмеження, зокрема:
Детальні вимоги визначені у Додатку 2 Регламенту №2018/848.
1.7. Вимоги до маркування
До органічної продукції застосовують як загальні правила маркування харчової продукції у ЄС, так і спеціальні.
Загальні правила маркування харчових продуктів:
Відповідно до спеціальних правил маркування органічної продукції харчових продуктів у ЄС на індивідуальну упаковку має бути нанесена наступна інформація:
Якщо продукція не має індивідуальної упаковки, дані повинні бути зазначені у супровідних документах. Виробник має право маркувати продукцію як органічну лише тоді, якщо вона виготовлена відповідно до вимог законодавства ЄС щодо органічного виробництва і пройшла відповідну сертифікацію.
Для маркування органічної продукції виробник може використовувати написи і відповідне лого, наносячи їх на упаковку, у рекламних матеріалах і комерційних документах.
Органічне лого ЄС
В ЄС діє єдине лого для органічної продукції. Органічне лого можна використовувати лише на продуктах, які сертифіковані як органічні уповноваженим органом. Поруч із органічним логотипом ЄС повинен бути вказаний ISO-код країни, в якій було проведено сертифікацію та код уповноваженого органу.
Також поруч з органічним лого необхідно зазначати регіон або країну походження сільськогосподарської сировини, з якої виготовлено продукт:
Позначення «EU»/«non-EU» може бути замінене або доповнене назвою країни, якщо всю сільськогосподарську сировину, з якої вироблено продукт, вирощено у цій країні.
Для зазначених вище позначок можна не враховувати незначні за вагою інгредієнти, якщо їх сумарна вага не перевищує 2% від загальної ваги сировини.
Додаткова інформація – за посиланням.
1.8. Простежуваність
Простежуваність харчових продуктів регулюється Регламентом №178/2002. Законодавство ЄС визначає простежуваність як здатність виявити і простежити за будь-яким харчовим продуктом, кормом, твариною, призначеною для виробництва харчових продуктів або речовиною, що буде використана для споживання, на всіх етапах виробництва, переробки та розповсюдження.
Для виконання положень Регламенту імпортер харчової продукції до ЄС має забезпечити наявність вичерпної інформації щодо всього ланцюга виробництва та переміщення продукту (принцип «один крок назад – один крок вперед»). На практиці це означає, що українська компанія-виробник повинна отримати повну інформацію від своїх постачальників щодо закуплених інгредієнтів і матеріалів, визначити та задокументувати інформацію на етапі безпосередньо виробництва/переробки та надати вичерпну інформацію про свою продукцію своєму імпортеру/дистриб’ютору.
Виробник органічної продукції також повинен про це повідомити своєму органу сертифікації. Усі учасники, які задіяні в експортній операції з органічною продукцією, повинні бути сертифікованими.
1.9. Контроль і сертифікація органічної продукції
Імпорт ЄС органічної продукції з третіх країн регулюється Регламентом №2018/848 і Регламентом № 2021/2325.
Відповідно до положень регламентів, в Україні відповідальність за перевірку та сертифікацію несе незалежний контрольний орган, призначений Єврокомісією для забезпечення дотримання виробниками органічної продукції стандартів і заходів контролю, еквівалентних стандартам ЄС.
Українському виробнику органічної продукції слід звернутися до національного контролюючого органу, визначеному в Додатку 2 до Регламенту № 2021/2325.
Виробник органічної продукції з України має пройти інспекцію уповноваженим контролюючим органом на відповідність вимогам органічного законодавства ЄС та отримати електронний сертифікат інспекції (e-COI). Для допуску партії органічної продукції на територію ЄС необхідно надати оригінал сертифікату інспекції до відповідного органу держави-члена ЄС в електронному вигляді через систему TRACES, пройти перевірку партії та отримати підтвердження сертифіката. Імпортер органічної продукції повинен вказати номер сертифікату інспекції у митній декларації.
Слід звернути увагу, що Єврокомісія може встановлювати додаткові засоби контролю або вимоги до продуктів, імпортованих з деяких країн, що не входять до ЄС.
Додаткова інформація – за посиланням.
Додаткові стандарти органічної продукції окремих країн:
Німеччина
Німецькі імпортери/дистриб’ютори можуть вимагати додаткової сертифікації органічною продукції відповідно до одного із місцевих органічних стандартів - Naturland або Bioland.
Naturland – Асоціація органічного землеробства Німеччина, одна з провідних організацій у галузі розвитку органічного сільського господарства. В основі стандартів Naturland лежить комплексний підхід до стійкого управління, охорони природи та захисту клімату, збереження і підтримання ґрунтів, повітря і води, а також захисту прав споживачів.
Bioland – Асоціація виробників у Німеччині, створена на основі підтримання теорії органічного методу ведення сільського господарства. Ці виробники розробили власні стандарти, що детально регламентують застосування органічних біологічних методів ведення сільського господарства, перехід на цей метод виробництва.
https://www.bioland.de/verbraucher
Нідерланди
EKO-Keurmerk – провідна марка органічної продукції Нідерландів. Сертифікація проводиться компанією Skal.
https://www.eko-keurmerk.nl, https://www.skal.nl/en
Франція
Nature & Progrès – одна з найбільш впливових і найстарших організацій органічного землеробства у Франції і Європі, провідна марка органічної продукції Франції.
https://www.natureetprogres.org
Швеція
KRAV - це марка сталого виробництва для органічних харчових продуктів, що в основному використовується у Швеції. Маркування KRAV має дуже високий показник знання (98%) серед споживачів Швеції. KRAV має додаткові вимоги до стандартів, які суворіші за норми ЄС.
https://www.krav.se/in-english
Більш детальна інформація про інші органічні стандарти доступна на сайті Sustainability Map.