Портал працює у тестовому режимі. Приймаємо зауваження або пропозиції

Огляд торговельної політики Сполучених Штатів Америки

Чотирнадцятий Огляд торговельної політики Сполучених Штатів Америки було проведено 17 та 19 грудня 2018 року під час засідання Органу СОТ з огляду торговельної політики у м. Женева (Швейцарська Конфедерація).

Цей захід став черговою нагодою для членів СОТ, щоб дізнатися більше про останні зміни і тенденції розвитку економічної, торговельної та інвестиційної політики найбільшого трейдера у світі та одного з найвпливовіших членів СОТ.

Обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом США та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/382 і WT/TPR/S/382), а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, та відповіді на них від США.

В обговоренні взяли участь представники 66 делегацій, які були поінформовані про основні економічні досягнення США. Так, економіка США дев’ятий рік поспіль демонструє тенденцію сталого зростання із середньорічним темпом росту ВВП на рівні 2,2 відсотка, найнижчим рівнем безробіття за останні 50 років, високим рівнем довіри з боку бізнесу та споживачів. На сьогодні США залишається чистим експортером послуг і провідним експортером товарів та послуг, що містять об’єкти прав інтелектуальної власності, а також лідером як за джерелом походження, так і за обсягами залучення прямих іноземних інвестицій.

Учасники засідання відзначали, що торговельний та інвестиційнй режими США в цілому залишаються відкритими та лібералізованими. Майже всі тарифи США є зв’язаними за виключенням двох тарифних ліній. Діюча проста ставка тарифу в середньому становить 4,8% (3,5% під час попереднього огляду у 2016 році). З урахуванням торговельних преференцій майже 70% всього імпорту здійснюється без сплати мита.

Високо оцінювалася діяльність США у напрямі спрощення процедур торгівлі, у тому числі завершення впровадження системи єдиного вікна та надання підтримки іншим членам СОТ в імплементації положень Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі.

Деякі члени СОТ зазначали про важливість відновлення торговельних преференцій в рамках дії режиму Генералізованої системи преференцій та Закону США про зростання та можливості для країн Африки.

У деяких виступах висловлювалася занепокоєність щодо збільшення випадків застосування США антидемпінгових та компенсаційних заходів торговельного захисту, їх тривалості та методології проведення розслідувань. Зазначалося, що у період між оглядами США було застосовано відповідні заходи з метою захисту американських виробників сонячних батарей та пральних машин, а також введено додаткові імпортні мита на сталь і алюміній згідно з положеннями розділу 232 Закону США “Про розширення торгівлі” від 1962 року, які стосуються національної безпеки. Крім того, США також було вжито відповідні заходи за результатами розслідувань відповідно до статті 301 Закону США “Про торгівлю” від 1974 року.

Крім того, члени СОТ порушували питання щодо:

  • запровадження нових вимог законодавства США про державні закупівлі та відповідних положень щодо наявності місцевої складової (“Buy American” provisions);
  • недостатнього використання міжнародних стандартів, що може створювати необгрунтовані торговельні бар’єри;
  • рівня захисту географічних зазначень;
  • необхідності реформування застарілого законодавства про морські та каботажні перевезення;
  • впливу запровадження нових правил походження в автомобільному секторі в результаті перегляду регіональних торговельних угод на інші заінтересовані сторони.

Відзначаючи прагнення США реформувати глобальні правила торгівлі сільськогосподарською продукцією, деякі члени СОТ повторювали свої раніше висловлені занепокоєння щодо деяких аспектів аграрної політики США, зокрема стосовно обмеженого доступу до ринку цукру, молочної продукції та бавовни, високих ставок тарифів, а також програм державної підтримки, що викривлюють торгівлю. Так, багато запитань стосувалися запровадження пакету підтримки сільськогосподарських виробників, які постраждали від погіршення ринкової кон’юнктури та введення захисних мит, в обсязі 12 млрд. доларів.

Що стосується сфери послуг, то було відмічено, що економіка США є відкритою для іноземних постачальників послуг за деякими винятками, а процес регулювання - прозорим, доступним і відкритим для громадськості.

Під час засідання підкреслювалася важлива роль США як одного із засновників міжнародної торговельної системи, яка грунтується на правилах, що, в свою чергу, забезпечувало економічне зростання та розвиток як всередині країни, так і за кордоном протягом десятиліть. Водночас, було зазначено про зміну спрямованості торговельної політики США у період між оглядами, з новим акцентом на гарантування національної безпеки для забезпечення вільних, справедливих та взаємовигідних торговельних відносин. Зокрема, під час засідання постійно наголошувалося на 5 основних напрямах поточної торговельної політики США: формування торговельної політики, що підтримує політику національної безпеки; створення ще більш потужної економіки; проведення переговорів для укладання більш вигідних торговельних угод; посилений контроль за дотриманням вимог законодавства про торгівлю та захистом прав за укладеними торговельними угодами; реформування багатосторонньої торговельної системи.

У виступах багатьох членів СОТ висловлювалася готовність до обговорення конструктивних пропозицій США стосовно удосконалення багатосторонньої торговельної системи. Зазначалося про виклики, які постають перед СОТ, і можливі шляхи їх подолання, включаючи заходи, спрямовані на удосконалення функцій забезпечення прозорості торговельного режиму та нотифікаційного процесу, посилення дотримання вимог угод СОТ, а також вирішення проблемної ситуації щодо механізму врегулювання торговельних суперечок.

Зазначаючи про стан поточного переговорного процесу у СОТ, високо оцінювалася активна діяльність США у забезпеченні реалізації ініціатив щодо внутрішнього регулювання в сфері послуг, обмеження (скасування) субсидій у галузі рибальства, електронної комерції тощо.

На думку учасників засідання, хоча короткострокові прогнози розвитку економіки США залишаються позитивними, зростаючий державний борг, підвищення процентних ставок і посилення торговельної напруги можуть погіршити таку ситуацію. Саме в цьому контексті подальша прихильність та підтримка передбачуваної багатосторонньої торговельної системи, яка ґрунтується на правилах, має велике значення не лише для торговельних партнерів США, а і для подальшого довгострокового економічного благополуччя саме цієї країни.

Надання понад 1700 завчасно наданих письмових запитань членами СОТ, а також численні виступи під час засідання підтвердили важливу роль США у СОТ.

Мінекономрозвитку разом із зацікавленими центральними органами виконавчої влади також було підготовлено письмові запитання до США і від української сторони, які були окреслені у виступі представника України під час першого дня засідання.

Довідково: питання стосувалися інвестиційного режиму; впливу на торгівлю заходів, що застосовуються США в рамках забезпечення національної безпеки; програм уповноважених економічних операторів; обмежувальних заходів щодо імпорту сталі та алюмінію, запроваджених за результатами розслідувань відповідно до розділу 232 Закону США “Про розширення торгівлі”; програм сприяння експорту сільськогосподарської продукції та державної підтримки; фінансових послуг; електронної комерції; субсидій у сфері рибного господарства; інших напрямів діяльності СОТ.

Під час другого дня засідання Глава делегації США, Постійний представник США при СОТ Д. Шіа у своєму виступі підсумував відповіді на основні запитання членів СОТ і повідомив про підготовку додаткових коментарів щодо програми “Купуй амеріканське”, заходів з обмеження імпорту виробів зі сталі та алюмінію, законодавчих актів щодо сприяння зайнятості та виробничих програм, підтримки фермерів тощо. Було окремо відзначено відкритість економіки США для здійснення торгівлі на справедливих умовах та висловлено вдячність членам СОТ, які у своїх виступах згадували “про позитивний вплив системи генералізованих преференцій США”, а також надію на досягнення спільної позиції стосовно принципових напрямів реформування СОТ в рамках проведення консультацій між США та іншими членами цієї організації найближчим часом.

Продовжуючи відвідування веб-сайту, Ви надаєте згоду на використання cookies та погоджуєтесь з Політикою конфіденційності